Söndag...

Idag tog man sovmorgon efter gårkvällen. :) 
Igår hade vi det riktigt trevligt. Jag och Johan bjöd Monica och Lars med fam och min Sandra på räkfrossa. Först hade vi lite snacks som nachochips att doppa i kräftröran som vi gjort själv. Mycket gott. Sedan en massa räkor att skala, västerbottenspaj, avokado med keso, sallad, kex, ostar, baguette, rostat bröd, lök och jag hur mycket som helst att välja på. Sedan blev det kaffe och efterrätt som jag gjort, vaniljpannacotta. Mums. Alla mätta och glada. :) Och med vin till maten blev jag och Sandra sugna på dans! :)
Så utgång på rex och dansa till stängning fick det bli. Träffa lite folk. Sedan hem och sova. Och nu har man vaknat. Och jag kan säga att det blir inge nolia idag :) Får ta det en annan dag kanske.

Glömde helt bort att ta bilder på gårkvällen! Synd sa jag när vi dukat av allt från bordet. Men kvällen kunde inte bli bättre. Vi fick blå himmel och sol så vi kunde äta ute på altanen. Jag och Johan hade köpt girlanger att hänga upp, serpentiner att pynta med och paljetter att lägga på bordet. Så det blev en riktig sommarkväll.
Det enda jag fick kort på var efterrätten som jag fotade samma kväll som jag gjorde den. Så den kan ni får se iaf.



Vaniljpannacotta 6 portioner
3 gelantinblad
1 vaniljstång
6 dl grädde
1 1/4 dl socker

Blötlägg gelantinbladen 10 minuter
Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna
I en kastrull blandas grädde, socker, vaniljstång och fröna, sjud under omrörning
Rör sedan ner 3 gelantinblad
Ta upp vaniljstången
Häll upp i 6 vackra glas och kyl minst 3 timmar.
Jag gjorde detta recept för 6 personer, men det kan man avgöra  själv, vilken storlek man vill ha på varje portion.

Bärgele
1 litet paket frusna jordgubbar (går att ta vilka bär man vill)
Blåbär
2 gelantinblad
2 dl socker
3 dl vatten

Blötlägg gelantinbladen 10 min
Sätt jordgubbarna i en panna
Blanda ner vattnet och sockret, värm upp. Då kommer jordgubbarna göra vattnet rött. Ta upp jordgubbarna och lägg för att svalna ett litet tag.
Sila det röda sockervattnet så det blir en klar vätska.
Blanda ner gelantinbladen
Dela upp de svalnade jordgubbarna på alla glas med pannacotta, lägg på blåbär också, så mycket man vill ha.
Dela sedan upp gelantinvätskan i varje glas över bären.
Ställ i kyl tills det stelnat.

Avnjut sedan denna godsak till efterrätt! :)



Ja jag fick ju en bild av Marlon som var våran underhållare under middagen. Han tog serpentiner som han dansade med. Jag och Lars provade utmana han men det var svårt :)

Kommentarer
Postat av: fanny :)

gud så himla smaskigt det där såg ut :) måste testas till helgen!

2009-08-02 @ 19:32:15
Postat av: Hanna

Åh vilka godingar :D

2009-08-03 @ 00:17:24
URL: http://nystis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0