Tårtor

Nu får jag lite tid vid datorn...har varit mycket jobb i veckan och sedan planering med tårtor till helgens överraskningsfest för Lars som fyllde 40!!
En lyckad kväll för alla och Lars anade inget!

Jag stod för att baka tårtorna, alla med musiktema. Efter några timmars arbete måste jag lägga ut resultatet! 
Har gjort alla från grunden med att baka bottnar, fylla dem med hallonsylt, banan och marsan.
På LP:n fick det bli egenkavlad svart marsipan och grön på de mindre tårtorna. Passade på att beställa extra mycket svart så jag kunde skära ut och göra noter osv på de med grön marsipan.
Satte grädde på alla kanter på de mindre och drog med en brödkniv för att få räfflade kanter. 
Hade ingen sprits så jag fyllde en 3-liters påse och klippte upp ett hål så jag kunde spritsa grädde på kanterna där restern av dekorationen kunde luta sig mot. 
De små svarta dekorationerna skar jag till själv av sötlakritsgodis. Man kan köpa stora sånna på självplock :)  

Svart marsipan okavlad.


Tog ett tag men tillslut hade jag kavlat ut den




Tårtbotten: 200 grader ca 35 min
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vanillinsocker

Vispa ägg och socker, ner med potatismjöl och vanillinsockret. Blanda vetemjöl med bakpulvret och vispa lätt tills det blandats. Tänk på att inte vispa för länge efter att bakpulvret är tillsatt!
Smöra och ströbröda en form (ca 23 cm i diameter) och häll i....grädda!

Har man en rund form som är 26-27 cm i diameter kan man göra 1 1/2 sats. 
Älskar detta recept då det blir höga tårtor! Och tro det eller ej saftiga också trots att det inte är smör eller mjölk i smeten. 

För LP-skivan gjorde jag 3-dubbel sats i en långpanna för att kunna få en bra höjd på tårtan och sedan skära bort en hel del för att få den rund.

TÅRTORNA:
En liten rebus på 1:a tårtan= I love house music! Lars då :)






Och så LP-skivan :

Kommentarer
Postat av: Maria

Så galet fina!!! Du är duktig du. :)



Kommer du komma ner något till Stockholm innan den 25 oktober? Hade velat boka in en tid hos dig för färgning av fransarna innan vi åker iväg.



Stor kram vännen

2010-10-03 @ 11:54:22
URL: http://mariaemb.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0