Tutte med "ring"

Så det är såhär den fungerar tänker nog Melody då hon kommit på att man kan stoppa in tummen genom tuttens ring och dra ut den typ 100 ggr/dagen! haha söto! Direkt hon får tutten åker handen dit & jag fattar inte hur hon lyckas få sina småfingrar att styra att bara ta ringen som ligger tätt på tutten. Men kul verkar det vara iaf :)

Idag blir hon 4 månader!
Vi har varit på viktkontroll på förmiddagen: 7400g65 cm lång, huvud 42 cm!
Ligger i överkant på både vikt & längd men det följer varandra så hennes vikt motsvarar normalt för hennes längd. Men jag har aldrig varit orolig att hon inte ska få i sig nog av ammningen men det är ändå alltid skönt att väga & se att det går åt rätt håll :) Charmade även hon på BVC med sina fina leenden så fort hon pratade med henne! Det värmer i mammahjärtat & stolt står man där bredvid och sträcker på sig. hihi
Hon ökar fint i vikt på bara ammningen så det var ingen brådska att introducera annan mat än att ge henne lite mini-smakisar så hon tillslut vänjer sig med annat och kan äta ett litet mål då hon är 6 månader. Det vill säga att hon nu får hon smaka lite av varje från våran tallrik & mumsar på vad än vi ger henne på fingret! (inget som måste tuggas såklart! Bara vänja henne vid andra smaker i munnen & det skulle inte göra något att vi har salt i maten för det är ändå så lite hon får i sig då) Bäst att skriva så man inte får någon ond kommentar att man gör fel! För alla gör vi vad som känns bäst för vårt eget barn & då blir det bra :)
Har köpt hem havregröt från 4 månader som vi ger någon sked då & då men ska skynda långsamt då det inte finns någon anledning att stressa på det, så lilla magen också får vänja sig med annat. Det lilla hon fått smaka hittils har inte visat någon skillnad på henne :) Hon verkar vara matglad även där haha. Hittils har hon smakat gröten, mixad potatis & morot som jag gjort själv. Allt verkade vara gott :)
Hur gjorde ni? När började ni med smakisar & annan mat?

Kommentarer
Postat av: Mamma Evelina

Jag var heller aldrig orolig att hon inte skulle få i sig nog mycket utav amningen. Allt sånt var så naturligt och föll sig så bra. Är väldigt glad över de. För att amma är ju så enkelt och såklart supermysigt :) hon fick börja smaka lite smått när hon var 5 månader. De är ju så roligt att se vad dom tycker om :)

2011-12-19 @ 13:11:07
URL: http://loon.blogg.se/
Postat av: Hanne

Hej, haha ja det verkar vara super kul det där med att plocka ut nappen ur munnen, känns bara en aning tjatigt ibland när man måste dit och stoppa in den åt dom igen hela tiden :)kanske dom lär sig att sätta den i munnen också snart! Min son Theo har också fått smaka på lite gröt idag! köpte nestles havregröt för 4mån och han åt upp hela smakportionen :) log och smaskade så det var nog en fullträff! ska nog ta och prova på något annat också här i veckan och se om det går ner lika bra.

Tycker det är så himla spännande att få börja ge han mat nu och se vad han tycker om och inte.



Mvh

Hanne

2011-12-19 @ 13:13:15
Postat av: Lena

Både Elin o Albin började med smakisar då de var 4 1/2 månad. Ökade på successivt, så vid 6 månader åt de 1 mål mat/dag till lunch. A åt mat till alla mål när han blev 8 månader och E när hon blev 7 1/2 mån.

Och helt rätt, man gör det som känns bäst för sitt eget barn! :)

Ha det bra och god jul! :)/Kramisar

2011-12-19 @ 13:41:18
Postat av: Emma (Jag)

Kul med era kommentarer! Tack! :)

Evelina: Ja det är supermysigt med amning. Känns lite både och det här med smakisarna...tänk "snart" kommer hon inte behöva mig längre då hon är hungrig! haha Hjälp vad tiden går fort :)



Lena: God Jul på er med!! Hälsa fam! KRAM



Hanne: Ja lite less kan man bli att sätta tillbaka nappen :) Kul att Theo gillade gröten! Har du sett att jag mailat dig förresten :)

2011-12-19 @ 14:20:11
Postat av: Helena

Fina tjejen! Lång hon är!!

Vi fick med tips om att börja med lite smakisar, tror jag ska ta och köpa hem lite gröt här med och prova:)

Vi fick oxå tips om att hon får äta(smaka) det vi äter..spännande;)

2011-12-19 @ 14:29:03
URL: http://halajna.blogg.se/
Postat av: Ida

Vad härligt att hon växer bra :) Själv har jag fortfarande en mini. Liv väger 4355g nu.. Men jag ser det positivt, det är så lite tid dom är små och hon är i alla fall lätt att bära, haha.



Med Vilda började jag ge smakportioner då hon var fyra månader. Jag hade längtat sååå himla mycket och tyckte det var superkul, och hon åt allt hur glatt som helst utan minsta problem. Nu sa dom åt mig på BVC att dom klarar sig hur bra som helst på bara amning upp till 6 månader, så jag kommer inte börja försän då med Liv. Bara för att det är så bekvämt att amma, och hon kommer ju att äta vanlig mat resten av livet ;p Sen har jag lite spearationsångest då det gäller amningen också, och jag vill gärna köra med det länge ;) Det är inte lika spännande med andra barnet som med första heller, haha. Bara skönt att slippa allt kladd ;D Men det ska ju ändå bli himla kul då man börjar ge! Se hur det går för den här bönan :)

2011-12-19 @ 14:43:09
URL: http://elfvin.blogg.se/
Postat av: Emma

Det är gode precis 2 månader mellan melody och minnah :) minnah vart ju 2 månader igår. Tiden går så fort, tyckte de va nyss du fick din tös också :) kul att börja ge smakportioner, längtar tills jag får börja ge minnah lite smakisar :)

2011-12-19 @ 19:08:12
URL: http://emmaala.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0