Soliga Söndag

Vilken dag! Kallt men underbart med sol!! Vi åt frukost och slöade lite här hemma på förmiddagen...
Men ut måste man då det är finväder! På med varma ytterkläder och vi gick på en långpromenad i 1 1/2 h!! Härligt med frisk luft. Gick efter älven och sedan ner för att gå på älven, isen och skoterspåren...
Mysigt....då vi kom hem blev det värmande köttsoppa...ångrar verkligen att jag inte hade kameran med mig!! Men tänkte inte på det då vi skulle motionera :)

Bjuder istället på middagsbilder från ikväll....


Skink, bacon och spenatpaj:
Botten:
50 g margarin
2 1/2 dl vetemjöl
125 g lätt kesella 1 %
1 krm salt
2 msk vatten

Fyllning:
150 g kokt skinka
100g bacon
1/2 paket fryst bladspenat (125g)
1/2 tsk salt
1 vitlöksklyfta
2 dl riven ost
3 ägg
3 dl mjölk
1 nypa malen svartpeppar

Gör:
Blanda degen och låt vila i kyl 20-30 min
Bred ut i pajform och nagga med gaffel...grädda 7 min 200*
Tina spenaten i kastrull och låt rinna av ordentligt i sil, krama ur den!
Skär skinka & bacon i tärningar/strimlor
Lägg spenaten i det förgräddade pajskalet och strö på salt
Lägg på skinka, bacon och osten
Vispa samman ägg & mjölk, krydda med svartpeppar och pressa ner en vitlöksklyfta
häll över äggstanningen
Grädda pajen ca 35 minuter mitt i ugnen
Servera med valfria tillbehör! Enjoy!




Kommentarer
Postat av: Lotta

Du fick till headern! Härligt! Och maten såg ju inte lite god ut!

2011-02-13 @ 23:32:06
URL: http://gretaturbo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0