Torsdag

Dagen började 07.30 då vi alla vaknade av Johans tassande i den knarrande trappen strax innan. Mys i soffan och sedan duschen för mig samtidigt som flickorna fick bada tills de hade russinfingrar. Sen hem till syrran och mata katten och hamstrarna, handla sirap för att baka limpa och sen hem hit för lunch. Felicia är med oss idag också och Tindra har en grannflicka till kompis här. Alla vi 5 åt nybakad filmjölkslimpa och mjölk till mellis och sen lite bak med nygjord trolldeg.

Trolldeg: 5 dl kokande vatten + 2 msk alun (+ ev färg) Rör ner 2 dl salt, 5 dl mjöl och 1 msk olja. Klart!
Filmjölkslimpan finns under Recept sedan tidigare.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ungefär hur många skivor bröd gav en långpanna ?

2013-08-15 @ 23:18:05
Postat av: Jag själv

Svårt att säga, jag gör limpan i en gammal långpanna som är mindre än de nya, de nya stora kan man göra 1 1/2 sats i.
Den jag gjorde nu delade jag i 6 delar och skivade varje bit i ca 6-7 skivor kanske. Så det borde ha blivit mellan 36-42 skivor.

2013-08-16 @ 13:14:01
Postat av: Anonym

Vet du om att alun är giftigt? inte så smart att ha i deg till barnen med andra ord. Använd citronsyra istället! :)

2013-08-17 @ 09:20:31
Postat av: Jag

Tack för tipset omän du inte skriver vem du är?
Alun används även till gurkinläggning och som surhetsregl medel i livsmedel. Känns inte som att det ska vara farligare än saltet i trolldegen. Trolldeg spottar vilket barn som helst ut när de fått det i munnen och den används bara till lek och äts inte upp i form av gräddade kakor. Skulle Alun som du säger vara giftigt så borde de inte få sälja det på Ica, Coop osv osv. Kommentarer med bättre ändamål önskas

2013-08-18 @ 07:02:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0