Fransk baguette



Fransk baguette (4st)
25g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
2 msk olivolja 
13 dl vetemjöl

Värm vattnet till 37* & blanda med jästen. Blanda i resterande ingredienser och låt degen gå några minuter tills den blir smidig i konsistensen. Låt jäsa 60 minuter. Dela degen i 4 delar, knåda ej utan forma direkt till längder och lägg på bakplåtsklädd plåt, 2 st/plåt. Strö mjöl på och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Gör några snitt på varje baguette & grädda i 250* varmluft ca 10-15min.
Jag halverade receptet och gjorde bara 2 eftersom de är godast nybakade. Riktigt saftiga och goda! Som jag sa till Johan, nu kommer vi ju inte kunna köpa bake up bröd längre! 
Vad gjorde jag utan min Kitchen Aid förr?! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0