Mellandagar

Jag jobbar alla dagar! Men det är faktiskt ganska kul. Jobb är jobb men dessa dagar har man som mest att göra och dagarna bara springer iväg. Man får hjälpa alla kunder med nyårsinköp så att de blir fina inför den stora dagen. :)
Nu har jag iaf kommit hem från jobbet och ganska nyligen ätit middag med Johan. Så nu blir det datorn ett tag och sen ska jag lägga mig i sovrummet och se lite tv.
Johan håller på att sätta ihop hemmabiopaketet som han och Lars hämtat idag. Det är inte vackert i vardagrummet just nu kan jag lova. Men sötot har redan dammsugit och skurat bakom tv-bänken efter allt damm som han hittade där. Han är så noga! Det kommer säkert att bli fint nu med det nya högtalarna, dom andra var ju hur stora som helst. :) Nu blir dom i pianolack! Det måste ju matcha tv:n.  :) haha det tog ett tag innan vi bestämt oss för vilket vi skulle ha, Johan tittade på ljudet medan jag tänkte på utseendet :) någon som känner igen sig?! Men vi lyckades! Båda nöjda och glada.
Svejs

Julen

Jag hade tur under julen att få vara ledig så mycket. Vi åkte hem efter jag slutat jobbet på lördagen så vi var i älvsbyn vid 20.00. Vi åkte till Johans föräldrar för att rast lillhunden sen ringde jag till syrran och frågade vad de gjorde. om v kunde komma och hälsa på typ nu! Hon lät lite förvånad att vi redan var i älvsbyn, vi tog oss iväg tidigare än planerat. Och självklart fick vi komma och hälsa på! Vi bara myste i deras vardagsrum och surrade. Lilla Tindra var vaken som hade sovit sen middag så jag hanm träffa henne ett tag. Sen for vi hem tll Johans föräldrar igen och såg lite tv och var med hunden innan vi gick och la oss. Och vi sov nog djupt, hunden somnade i våran säng men vi märkte aldrig när Annelie kom upp och hämtade henne mitt i natten. Så det blev sovmorgon på söndagen för alla. Skönt!

Johan och Lars-Erik åkte och vättade bilen så jag och Annelie umgick hela söndagen. Jag provade alla Lasses gamla glasögon och jag kan lova att vi fick oss ett gott skratt! Inte dom modernaste idag!
Jag hade ju beställt en julgodisbok av Felicia när hon sålde jultidningar, och den hade Annelie hemma hos sig. Och jag blev så himla sugen att prova något nytt ur den så vi gjorde lakritskola doppade i choklad! Och dom blev riktigt goda!

Måndag bjöd också på lite sovmorgon, Johan och Lasse jobbade så jag och Annelie pysslade i hemmet. Jag gjorde knäck och Annelie gravade lax och annat som skulle vara på julbordet. Vi hade fullt upp. Åkte och handlade inför julen och for sedan till Minette och Karl-Johan för att bli bjuden på palt! Mums så gott det var! Då fick vi även träffa Johan och Lasse som precis slutat jobba. Efter middagen skjutsade Johan mig till Roknäs, tvingade även Mange att följa så jag skulle hinna träffa han. :) Jag sov i Roknäs hos mamma och Janne så jag och mamma skulle kunna förbereda lite risalamalta och annat till julen. Dom hade fått ett telefonsamtal att deras nya soffa var på väg så vi fick hjälpas åt att bära ut den gamla så när Janne hade lagt sig och vi skulle se tv fick vi ta filtar och kuddar att sitta på. Men vi gick och la oss efter en kort stund för vi surrade ändå bara. Har alltid så mycket att prata om när vi inte ses så ofta. :)

Jag och mamma på golvet utan soffa!

Tisdag var vi och åt  middag hos syrran med familj. Jag, Johan, mamma och Janne. Vi skulle inte fira julen med henne så då träffades vi dagen innan och hade det som en liten julmiddag men klappar och risalamalta! Mums.
Sen åkte vi till Johans föräldrar för att vakna upp på julaftonsmorgonen där.
Vi tog det lugnt, jag hjälpte till att duka lite sedan åkte vi till bror Patrik för att fira julen där. Båda bröderna, mamma, Janne, jag och Johan. Vi åt gott och fick en massa fina klappar! Vi fick nästan lika många som barnen! haha. Hade varit riktigt snälla i år. :)

Julgranen på julafton med alla klappar under!

Förberedande dukning för att börja äta! :)

Brorsan tände en "vedklabb" som han hade gjort till en jättefackla kan man säga. Och det brann rejält. Jättefint.

Torsdag var det att sova ut. Sedan åt vi lunch hos Johans föräldrar och drog iväg till Umeå igen. För jag skulle jobba på annandagen.

Mjukkaka

Ja jag har fått några önskningar om receptet på mjukkakan, så här kommer det. Egentligen taget av min mamma! :)

300 g margarin                                 200 grader
5 dl mjölk
5 dl vatten
1 tsk salt
1 1/2 dl sirap
1 dl socker
ca 24 dl mjöl
1 påse brödkryddor ( finmalda) (den lilla)
2 pkt jäst

Jag bakar på torrjäst, lättare med temperaturen på mjölk blandningen, den vill ofta bli för varm.
Så jag smälter smör, häller i mjölk och vatten. Sedan blandar jag några dl av mjölet i en bunke med salt, jäst, socker och brödkryddorna. Häller sedan ner mjölkblandningen som då ska vara 40 grader i bunken och rör om. Tillsätter sedan sirapen och resten av mjölet. Tills det blir en fast deg. Jäs den sedan till dubbel storlek ca 30-40 min. Baka ut med kavel ca 13-15 kakor. Jag la dem direkt på en plåt med bakplåtspapper eftersom jag ingen "baka spjäla" har. Men det gick hur bra som helst. 2 stycken på varje plåt. Sedan kan man bestämma tjocklek själv.  Låt dem jäsa ca 30 min efter utbak, nagga med gaffel och grädda ca 8 min beroende på storlek, det ser man själv.
Lycka till!

Mjukkaka!

Ja idag har man jobbat som vanligt, vi har öppet lite längre i veckan, dagarna innan jul är det ju som mest handel så vi har öppet så länge det är kunder i butiken kan man säga. Men det är kul för alla är så glada nu när julen närmar sig! Idag kom jag hem till en tom lägenhet! buhu Johan har åkt till Stockholm idag och kommer hem på torsdag. Så jag tänkte att jag skulle göra så att tiden skulle gå lite snabbare. Så jag satte igång att göra mjukkaka. Och det är ju hur gott som helst med ost eller julskinka på. Så det fick bli mitt kvällsmål, fast med ost för inte har vi hunnit börja äta julskinka än. Så nu är sängen nära och jag känner att jag inte kommer att se tv länge, kommer att somna sött ganska snabbt. Fast lite konstigt känns det ju att sova själv, men det kan vara bra att längta efter varandra ibland fast det är jobbigt :)  nu ska jag ringa och säga godnatt till Johan så ska jag sova lite. Svejs

Hjälp nu måste dom bakas ut annars väller det över!

Såhär fina blev dom! Och jag kan lova att dom är goda! Smakar jul för mig!

London!

Det är väl bästa att skriva lite om våran underbart roliga resa till London. Den började redan fredag förra veckan då jag fick hämtning hos mamma av Anna-Lena, vi åkte och hämtade Madde och sen var det raka vägen till Kallax flygplats för att möta Annelie. Vi åkte till Arlanda för att mellanlanda, där hade vi några timmar över så vi gick och strosade och satt oss och åt på Alfredos. Fick oss några riktiga skratt infall under middagen. Vi kom till London ganska sent på kvällen så innan vi tagi tunnelbanan och taxi till hotellet var klockan ganska mycket så vi åt bara middag ganska sent och gick och la oss.

Madde, Anna-Lena och svärmor Annelie

Hotellet!

Inne i hotellet, jättefint!

Lördag var det soligt ute och vi gick ner och åt frukost i tid för att kunna sitta länge och mysa. Sen var det shopping. Vi gick och vi gick hela dagen och man hann inte gå mer än några meter så kom man till en ny butik som såg intressan ut. Det blev inte att shoppa hur mycket som helst för det fanns så mycket att välja bland och allt var inte det billigaste. Men shoppingen är nog det man minst kommer att komma ihåg egentligen. Det fanns så mycket som var kul. Vi kom hem till hotellet klockan 18.00 på lördag för att byta om lite och gå och se Dirty Dancing, glada och med stora förhoppningar om kvällen tog vi taxi till musikalen. Vi gick in och Annelie gick och skulle lösa in biljetterna och vi andra gick och köpte oss varsin drink. Men Annelie dröjde, men tillslut kom hon upp dit vi var, vi var glada, sträckte fram hennes drink och hon såg alldeles förstörd ut. Då hade hon som bokat biljetterna bokat in oss på fel! Det var inte där vi skulle vara, vi var inbokade på Grease. Så vi kastade oss i en taxi och tog oss till den andra musikalen, vi fick bara rusa in och sätta oss så började den, vi höll verkligen på att missa allt! Men tu nog gjorde vi inte det. Och den var så bra, vi sa att vi skulle kunna se reprisen dagen efter! :) Och jag och Madde bara satt och log hela tiden. Sedan åkte v ill hotellet och satt oss ett tag och tog lite att dricka och smälta vad vi varit med om. Allt på en och samma dag.

Söndag frukost som vanligt på hotellet, dom hade kaffe,te, bröd, ostar marmelad, skinka, muffins, färsk frukt som var uppskivad, apelsin utan skinn! Mums. Efter frukost tog vi oss en promenad till Madame Tussauds vaxkabinett. Och oj så läckert det var! Vi träffade så många kändisar men fick ju tyvärr ingen autograf! :) Och jag och Madde ville fota oss med alla snyggingar! haha. Dom hade även en "skräckkällare" som vi in i. Vi fick veta att det var levande människor, dom fick inte röra oss och vi fick inte ta på dom. Dom skulle helt enkelt skrämma ihjäl oss nästan. Jag och Annelie gick hand i hand och Madde och Anna-Lena. Och oj så rädda vi var! dom hoppade fram vart som helst och skrek eller dök upp framför ansiktet, en kille grymtade mig i örat så jag kände hans flåsningar!! Man rös ju i hela kroppen, det var faktiskt riktigt obehagligt! Men efteråt gick vi och småskrattade t vad vi varit med om. haha så kul.
Under söndagen åkte vi och hop on- hop off buss för att se lite runt om i London. Vi stannade vid London eye och åkte det sora hjulet! Läckert, vi var riktigt högt uppe och kunde se jättelångt. Tog en halvtimma att åka runt ett varv. Sen hoppade vi på bussen igen och åkte en lång bit för att se ännu mer. Men på kvällen, vi hade inte så långt hem, så sa dom åt oss att byta buss, det var en annan som skulle ta över. Och vi lyckades inte byta nog snabbt så vi fick ingen plats nere i värmen utan var tvugna att gå upp och åka i kylan. Och jag kan lova att det inte var varmt! Så vi hoppade av ganska snabbt och gick sista biten för att hålla mer värme.
Och man kan inte fatta att vi hunnit så mycket på 2 dagar i London. Efter 1:a dagen var vi helt upprymda och tyckte det vi upplevt var helt otroligt, och så får vi en helt otrolig dag igen med nya upplevelser på söndagen!

London eye!

Utsikten!

Big Ben! Fick höra att det tagit 32 timmar för 2 karlar för att vrida igång klockan!

Måndag gick åt till att shoppa på Harrods, eller iaf kolla. Allt var ganska dyrt så vi köpte inte mycket. Jag köpte te och en burk med kakor. Bara för att ha något med sig hem därifrån. Harrids var hur stort som helst, massa mat, choklad, fikabröd, kläder, ja hur mycket som helst av allt! Riktig häftigt att gå in där. Sen var det lunch och tillbaka till hoteller för att hämta våra väskor och ta oss till flygplatsen och åka hem. Jag och Madde sa att vi skule sova på planet,  men hur lätt var det efter en sådan helg med så många upplevelser. Vi surrade hela vägen och sov inte en blund! :)
Vi var hemma i Luleå klockan tolv på natten och fick då skjuts av Annelie hem. Jag stannade och sov hos mamma och Janne. Mamma hade ledig dag så vi shoppade lite julklappar. Jag fick peka ut lite som jag önskade men tillslut hittade vi en sak som jag jättegärna ville ha så då köpte hon den på en gång. Men jag ska försöka förtränga det så jag blir överaskad på julafton :) Vi hade inte så mycket tid på stan men hann med att fika lite på konditori. Sen åkte vi hem och lagade mat tills Janne om hem, vi åt och satt oss i bilen för att skjutsa mig till bussen så jag kunde ta mig till Umeå igen! Jag hade 5 riktigt bra, härliga, roliga dagar!

Inne på Harrods! Så här mycket var det överallt!

Inne på te, kaffe, choklad avdelningen, Harrods.

Hemma!

Jag är nu hemma i Umeå igen men har inte riktigt haft tid att sätta in alla bilder på datorn från London. Men det kommer, vet inte riktigt hur jag ska få tid att sätta mig och skriva ner allt på bloggen! Jag har varit med om så otroligt mycket de senaste dagarna så ingen kan förstå! En oförglömlig weekend med svärmor, Anna-Lena och Madde. Vi har haft så kul! Men nu måste jag sova lite, ska upp till frissan imorgon! Kul ska det bli, hon var snäll och lät mig komma dit kl. 08.00 så vi skulle hinna bli klar innan 11.00 el 11.30. Då behövde jag inte vara ifrån jobbet så länge! Och imorgon kommer Johan hem och vi har inte träffats på 1 vecka så jag lär ju inte ha tid imorgon heller! :) Vill inte sitta vid datorn när vi äntligen får träffas! Längtar! Så jag återkommer med min historia snart! Kram

Liten försmak på bilderna! Jag och Madde shoppade lite iaf, här på oxford street! :)

Snart London!

ÅÅÅ vad det pirrar i kroppen ikväll! Johan har skjutsat mig till jobbet ikväll med väskan så jag inte ska behöva bära den dit imorgonbitti. Så kul det kommer att bli, fick veta igår att vi fått biljetter till Dirty Dancing musikalen!!! AAAAA vad kul! Man lär ju kunna alla repliker också för man har ju sett filmen ett antal gånger om. :) Vi hade tur som fick biljetter för det var tydligen den helgen i december som det var mest folk där. Of course ska vi dit då också! Jajjemän.
Jag har nyss ätit lite kvällsmat en mjukmacka med ost och varm nyponsoppa, mums. Så nu kanske jag kan somna. Ja så imorgon på jobbet blir det både att äta fruskost, lunch och middag innan man åker därifrån. Ska ju på möte imorgonbitti så då brukar jag äta efter det, sen lunch som vanligt och middag måste jag äta innan jag tar bussen upp till Piteå till mamma och Janne. Där övernattar jag och får sedan hämtning av mina resekamrater tidigt på morgonen, då bär det av till Kallax och ett plan till London! Jippi.
Hemresa blir det på måndag, kommer hem 00.00 till Luleå och då får jag skjuts till mamma igen och sover över där och tar bussen hem till Umeå under tisdagen. Men jag får komma hem till en tom lägenhet för Johan är borta på möten i Stockholm så han kommer inte hem förrän torsdag kväll!! Så nu måste jag gå och krama han lite! Uppdaterar senare med lite mer London snack.

1:a adventsmys

Idag är det måndag och jag har redan resfeber! haha hur ska denna vecka bli och hur ska jag sova på torsdag kvällen innan jag åker till London om jag redan har svårt att somna för att jag fantiserar så mycket om resan! :)
Vi har iaf en bokad guidad tur vilket inkluderar en visit på Madame tussauds vaxkabinett och en tur i London eye, typ ett stort pariserhjul som man åker i en halv timma och får se ut över hela London! Det ska bli spännande.

Här i Umeå har det inte hänt så mycket  sen sist, men vi kan nog ha behövt en lugnt helg efter alla fester som vi varit på. I fredags var jag ensam hemma för Johan var på bortamatch och kom hem ca 01.00, så jag hade redan somnat. Jag hade sett lite Idol och sen gjorde jag en tidig kväll eftersom jag skulle jobba på lördag. Och vi hade öppet mellan 10.00-17.00, det är långlördag i Umeå :) Men det gick bra och jag och Johan hade planerat att äta mysmiddag tillsammans. Så medan jag jobbade var Johan och handlade så att allt skulle finnas hemma när jag kom hem, sen gjorde vi iordning maten tillsammans. Det blev fondue i rödvin/buljongsky med oxkött och en massa tillbehör! Mums! Hur gott som helst att äta baguette med creme fraiche/sweet chilisås och kräftstjärtar! Vi åt och åt och sen var klockan 20.00 redan! Så det blev en filmkväll och jag somnade i soffan efter 1 glas vin! :) Mysigt hade vi det.

Söndag var det skyltsöndag! 1:a advent! Men vädret hade vi inte beställt, det regnade och var inte alls juligt att vandra lite på stan. Men vi hade en mysig morgon med adventsbrunch med rostade mackor, ägg, fil och mycket annat. Vi gick ett tag på stan bara för att ha varit ute på skyltsöndag men vi blev inte ute länge. Vi gick hem och såg på en tv-serie som vi fastnade för och satt uppe till 23.30 innan vi kunde slita oss från tv:n! Men jag var inte trött idag på morgonen när väckare ringde för vi hade ju inte gjort annat än att vila under helgen! Nu ska jag se lite tv medan Johan spelat tv-spel med vännerna. Är väl bäst att jag tar fram lite fika först till dem så de inte klagar.  Svejs