Fisksoppa & Lussebullar!

Har fått önskningar om recepten så här kommer de.

Som sagt så tog jag detta recept av mamma & som vanligt finns det inget recept att utgå från så man tar vad man har. :) haha Man kan ta de rotgrönsaker man själv gillar. Men detta bestod min soppa av...

Fisksoppa
3-4 potatisar
1 liten kålrot
2 mellanstora morötter
1 röd paprika
1 liten palsternacka
1-2 tärningar fiskbuljong
1-1/2 liter vatten
1 paket torskfilé (finns i frys)
3 dl grädde
2-3 msk creme fraiche
Krydda med Curry (ca 2-3kryddmått), lite svartpeppar & salt...smaka av och krydda mer efter behov.

Gör såhär:
Koka vatten & buljong, lägg ner de hackade/strimlade morötterna, palsternackan, paprikan, kålroten & koka några minuter(5-10min) Sätt sen ner potatisen (som har kortare kokningstid) & den hackade fisken. Häll på grädden, tillsätt creme fraichen, kryddorna (tänk på att inte ta för mycket curry då den kryddan lätt tar över smaken, det ska bara förnimmas)....red ev soppan lite med maizena. Hoppas den smakar! :)

Lussebullar: 225 ° ca 8 min (samma recept på deg till lussekatter
200g smör
5 dl mjölk
3 pkt saffran
50 g jäst
2 dl socker
2 ägg
1 tsk salt
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning:
100g smör rumstemp
1 1/2 dl socker
5 msk vanillinsocker 
Russin strös ut då degen är utkavlad & fyllningen är utbredd.

Gör såhär:
Vispa ägg & socker pösigt.
Smält smör & tillsätt mjölken, saffran & salt i det smälta smöret.
Häll margarinblandningen i äggblandningen
Blanda jästen med mjölet (om du har torrjäst) (annars sätter du jästen i den varma mjölkblandningen så den får lösas upp.) Jag bakar oftast på torrjäst & värmer mjölken lite varmare än 37 grader. Men det går vilket som det beror bara på vad man är van vid. Tillsätt all mjöl och arbeta ihop degen & låt jäsa 45 min.
Baka ut & låt jäsa igen innan gräddning. Pensla med ägg, sätt pärlsocker, har du bara gjort lussekatter penslar du bara med ägg & sätter russin & gräddar. Man får kolla färgen på bullarna men jag skulle gissa ca 8 min/plåt, det beror på vilken ugn man har :)

Kommentarer
Postat av: Mamma Evelina

De är samma med mig och mamma. Vi följer aldrig recept heller och utgår bara från huvudet och fantasin :)



Måste prova göra den där soppan. Man gör sällan soppa fast de är så himla gott.

2011-11-25 @ 17:45:50
URL: http://loon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0