Semla!

En snabb sväng på stan, Johan handlade 2 nya tröjor och Melody fick sova i vagnen. Igår bakade jag semmelbullar och idag ska jag njuta av årets första semla som jag precis fyllt med mandelsmassa, spritsad grädde & florsocker! Mmmm!

image description
Semmelbullar: (14 st) 225° 8 min
50g jäst
3 dl mjölk
1 dl strösocker
100g smör (smält)
1 tsk malen kardemumma
1/1 tsk salt
1 ägg
ca 10 dl vetemjöl

Smält smör och blanda i jästen, häll i mjölk och häll i degbunken. Tillsätt salt, kardemumma, strösocker & ägget direkt ner i smeten/degen. Tillsätt mjölet och knåda eller kör i assistenten några minuter. Låt jäsa 30 min, baka ut & låt jäsa igen....penla med ägg & grädda 8 min/plåt! Väldigt enkelt och snabbt gjort.

Kommentarer
Postat av: Hanne

Va fin semla! säkert jätte goda :) du får gärna bjuda mig på en nu i veckan om du vill, hehe :)

Trevlig helg!

2012-01-28 @ 17:39:38
Postat av: Pernilla

Mums mums =)

2012-01-29 @ 12:20:41
URL: http://mammatilltvillingar.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag tjuvade ditt recept och la upp det i min blogg. Hoppas det var okej :) Dina semlor vart snyggare än mina! Mina ser så gamla och spruckna ut ;P

2012-01-31 @ 17:58:45
URL: http://hannaamandaisaksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0