Ledig dag...

Idag är jag ledig efter 2 dagar på jobbet. Tog mig en rejäl sovmorgon till strax efter tio då jag fick ett mess av mamma:
-Jag har skurit mig i fingret, är sjukskriven
.
Men inte att jag kunde somna om då, var ju tvungen att ringa och höra vad som hade gått fel! Men det var ganska bra att hon messade för annars veta man aldrig hur länge jag hade sovit.
Hon hade iaf skurit av det vänsta pekfingret!! Huvva vad ont, sneddat över nageln så det hade sprutat blod. Och eftersom hon jobbar i kök där hygien är väldigt viktigt blev hon sjukskriven i 3 veckor!
Men om man ska se något positivt i det hela är att nu kan hon komma hit och hälsa på när hon vill, inte jobbet som hon måste passa, för vi lyckas ju ha ett schema där vi jobbar då den andra är ledig.
Och sedan vet jag att hon är ledig om jag kommer på att resa till älvsbyn och hälsa på!! hihi.

Så när jag vaknat till och pratat klart i telefon gick jag upp och började kolla i receptboken om jag hittade något som jag var sugen på att baka. Och självklart, Johans älskligsfika i långpanna. Kärleksmums/mockarutor. Dom är ju väldigt goda. Men som jag då är ska jag ju alltid mixtra med alla recept när jag bakar eller lagar mat, kan jag ha fått det av dig mamma?!  :)
Så jag kom på att mosa ner 3 välmogna bananer, så det blev en choklad-banankaka! MUMS! Med glasyr och strössel på.

Kärleksmums:   175 grader    20-25 min
150 g smör
1 1/2 dl mjölk
3 ägg
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
5 msk kakao
2 tsk bakpulver
4 dl mjöl
(2-3 välmogna bananer om man vill)

Glasyr
50 g smör
3 dl florsocker
2 msk kaffe
2 msk kakao

Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna 30*40 cm
Smält smör och häll ner mjölken, låt svalna
Vispa ägg och socker poröst med elvisp.
Blande ner vaniljsocker, kakao, mjöl och bakpulver, blanda försiktigt till en slät smet medan du häller ner mjölkblandningen samtidigt.
Om man vill smaksätta den med banan som jag gjorde så mosade jag bananerna noga och rörde ner dem sist i smeten.
Häll i långpanna och grädda 20-25 min, det kan du kolla med en provsticka bara.
Glasyren brer du på kakan när du tagit ut den ur ugnen och den fått stå ett litet tag. Sedan på med strössel eller kokos, det är en smaksak som man får välja själv.
Smaklig fikastund!

Annars har jag inte gjort så mycket annat, efter baket blev det en filtallrik och 2 rostade bröd att stoppa i magen. Har strykt Johans skjortor så han ska vara fin på jobbet, suttit vid datorn. En ganska skön ledig dag kan man säga.
Ska fixa middag till Johan och Lasse när dom kommer hem efter jobbet idag. Blir nog spagetti bolognoise med sallad.


Kommentarer
Postat av: Emma

Dom där såg goda uT! :D

Nääe hurredu nu e de inte länge kvar, kan tyvär inte skriva när de är för fösöker hålla det hemligt för alla kompisar hehe. men nog e man lite nervös! Men jag hoppas då det kommer att gå bra. Pluggar teori för fulla halsar så skulle avra skönt att få det bortgjort :)

2009-02-06 @ 16:08:05
URL: http://emmanh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0