Tekakslimpa

Riktigt god och enkel limpa som fick knaprig yta och blev saftig inuti. Kitchen Aiden måste ju få jobba lite, och den skötte sig exemplariskt! :D 
Hade såklart degkroken på och inte vispen som syns på bilden :)
Blev en färsk skiva bröd med ost till kaffekoppen efter lunch. Melody ligger och vilar middag och när hon vaknar far vi på rant. 


Tekakslimpa (2st)
50g jäst
7 dl mjölk
1 tsk salt
4 msk sirap
3 dl rågsikt
4 dl grahamsmjöl
10 dl vetemjöl. 

Värm mjölken till ca 37* och blanda med jästen, tillsätt alla andra ingredienser och låt degen arbeta ihop ordentligt. Jäs 30 min under bakduk. Forma till 2 limpor och lägg i oljesmorda brödformar, låt jäsa 30 min till. Grädda ca 45 min 150-175*


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Gott med nybakat :)

2014-01-07 @ 16:39:19
URL: http://mammatilltvillingar.blogg.se/
Postat av: Emma

Kul att få baka med Kitchen aiden och att den gör bra jobb i från sig! :) Typiskt att jag missade nybakad limpa, men jag kan gärna smaka en limpsmörgås när jag kommer förbi nästa gång :)

2014-01-07 @ 17:28:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0