V 30 idag!!

Känns som en milstolpe på ett sätt! Nu entrar vi de sista 10 veckorna! Helt otroligt!
Idag är det 76 dagar kvar till BF...
Denna vecka händer detta:
Nu är bebisen drygt 39 cm lång. Ökningen i längd saktar snart av, men bebisen kommer att fortsätta lägga på sig vikt ända fram till födseln. Förmodligen väger den ungefär 1,3 kg nu. 

Lungor och matsmältningssystem är nu nästan färdigutvecklade och bebisen fortsätter att blinka. Den kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset. 

En del forskare tror att det stimulerar bebisens synutveckling om du har magen ”ute” i ljuset. Förvänta dig inte att bebisen ska ha perfekt syn när den föds, däremot – nyfödda ser bara någorlunda bra på 20-30 centimeters avstånd. Normalseende barn når inte vad vi menar med perfekt syn förrän kring åttaårsåldern. Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar. 

Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt där inne. 

Vid ungefär 34 veckor (eller precis innan det är dags att föda, om detta är din andra eller tredje graviditet) kommer bebisens huvud att vändas nedåt i bäckenet inför förlossningen, vilket gör att det blir lättare att andas och äta. 

Ladda ner och skriv ut vår veckoplanerare för graviditeten

• Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer.
Källa: www.babycenter.com

Kommentarer
Postat av: jen

sv: jaa magen gick verkligen fort tbax denna gången. fast den var juh inte så himla jätte stor heller. ,men nu är den typ som innan. inte lika hård men ingen direkt degmage som många andra får efter.

Så känns skönt, inte så mycket man behöver träna bort =)

så att min mage blir hård igen är jag inte orolig över =) ,då jag hade lite mer degmage med Oliver efteråt. Å magen blev platt och hård efter honom så det ska inte bli nåra problem denna gången hehe =)

2011-05-26 @ 10:05:14
URL: http://lifeofjen.blogg.se/
Postat av: Emma

shit! Nu är de bara 10 veckor kvar för dig!! :D såå spännande :P

2011-05-26 @ 10:06:26
URL: http://emmaala.blogg.se/
Postat av: Saran - Med en Julian i magen ♥

Tack detsamma :D Ja, jag hoppas på att det händer något ikväll ;) Vi får se :D Gud, vad jag längtar nu!

2011-05-26 @ 11:39:35
URL: http://saharan.blogg.no
Postat av: Saran - Med en Julian i magen ♥

Åh, hoppas det gör det för mig också då ^^ Dom flesta säger att bebisen har kommit ut ett par dagar efter dom börjat bli dålig i magen :P Så det verkar ju vara ett säkert tecken :)

2011-05-26 @ 13:16:10
URL: http://saharan.blogg.no
Postat av: Emelie, mamma till Nellie & Ellion <3

Ja, det är så mysigt. Vi började med Ellion då han var 8 veckor, liten plutt bara :)



2011-05-26 @ 14:22:26
URL: http://familjenbrocka.blogg.se/livet
Postat av: Saran - Med en Julian i magen ♥

Det ska visst hjälpa att få igång förlossningen! :) Så jag ska få både sån "mognads-akupunktur" och hinnsvepning idag :D Är sjukt nervös nu ^^

2011-05-26 @ 15:23:08
URL: http://saharan.blogg.no
Postat av: emma

ja man blir knäpp om man ligger och tänker på de för då tar man suck efter suck efter suck och de blir ju jävligt anträngande efter ett tag! vet inte om de är för att jag är gravid.. borde ju vara de. men innan jag vart gravid så använde jag de för att jag va förkyld och så har de som hållt i sig ´till nu.. men nu är de slut me nässprayet :P

2011-05-26 @ 20:48:03
URL: http://emmaala.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0