Chokladfondant

Testade chokladfondant för första gången ikväll. Vi hade bror med fam här så jag tänkte "bära eller brista", goda måste de ju bli. Det svåra är bara att få de i rätt konsistens efter ugnen, hålla ihop då man ska stjälpa upp dom samtidigt som man vill servera dom ljumma. Man får prova sig fram med sin egen ugn och gräddningstiden varierar även beroende på storleken på formarna. Jag hade gjort 2 extra formar så jag gräddade först en som test. 
Fotade såklart den snyggaste då jag lagt upp alla 5 :) vissa sprack lite och rann ur men hellre det än att de skulle bli för gräddade, viktigt att ha de ordentligt smetiga och kletiga i mitten, det är det som gör dom så goda. Och kanongoda blev de!! Jag har inte gjort dom för sista gången kan jag lova! Mums! Ett tips är iaf att grädda dom de minuter man tycker och sen låta de stå en stund i formarna innan man stjälper upp dom, då håller de ihop bättre. Men man får komma ihåg att de gräddas lite i formens eftervärme då så kanske dra ner på ugnstiden. Ja ni förstår, lite trixit om det ska bli perfekta, vilket jag gärna eftersträvar i mina bakverk och efterrätter ;P 

Fick över lite smet som jag ställde i kylen, ska testa fylla 2 formar imorgon och se om man kan förbereda smeten och fylla den i formarna dagen innan så det är snabbt gjort att endast grädda dom när gästerna väntar. Återkommer med svar :) och kanske även får till ett recept hit på bloggen. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0